Terapie:
Neurokineziterapia
účinná metodika autora A.G. Smolianinova pre deti s detskou mozgovou obrnou (DMO), organickým poškodením centrálneho nervového systému (CNS), mentálnym postihnutím, telesným postihnutím, poruchami pohyblivosti a inými diagnózami
Neurokineziterapia, kineziterapia a manuálna korekcia sú špecifické metódy pôsobenia pri poruchách vývinu a postihnutiach psychosomatickej a psychomotorickej oblasti u osôb so zdravotným postihnutím. Účinné sú najmä u detí a mládeže s telesným postihnutím typu DMO, s mentálnym postihnutím, s poruchami vývinu pohybovej oblasti, s poruchami svalového napätia, s organickými poškodeniami CNS, ale aj s niektorými poruchami reči, učenia a správania, rovnako ako u detí s autizmom.
Neurokineziterapia je neinvazívna terapia pohybom, využívajúca súbor špeciálnych cvičení, pozícií, polôh adresne vplývajúcich na mozgové a miešne nervové štruktúry. Neurokineziterapia rozpracováva postupy, ktoré zabezpečujú globálny prúd aferentnej impulzácie, čo má významný pozitívny vplyv na stav a funkcionovanie motorickej i psychickej sféry. Tieto postupy predstavujú nástroj využívania efektu informačno-významnej biologickej spätnej väzby. Postupmi neurokineziterapie je možné dosiahnuť reštrukturalizáciu neurónov v mozgu a využiť redundanciu a kompenzačné mechanizmy CNS pre zlepšenie pohybovej aj psychickej oblasti dieťaťa. V rámci neurokineziterapie sú vypracované a niekoľkoročnými výskumami overené cvičenia, adresne pôsobiace na reguláciu svalového napätia u svalov šije, pliec a celého ramenného pletenca, svalov artikulačných orgánov a diafragmálneho dýchania ako aj svalstva chrbta, hrudníka, brucha a dolných končatín (stehenné a lýtkové svalstvo, svaly chodidla). Neurokineziterapia obsahuje aj postupy zlepšujúce funkčnosť kĺbov a šliach. Využívajúc špeciálne vypracované metódy neurokineziterapie a taktiež cvičenia , ktoré je potrebné realizovať v osobitných podmienkach, je možné „blokovať“ účinky patologických reflexov a synergií, typické pre poškodenie psychomotorickej sféry u detí s DMO, mentálnym postihnutím a celkovo s poškodeniami CNS.
Neurokineziterapia ponúka špecifické postupy, ktorých efektívnosť je založená na teoretických a experimentálnych výskumoch kozmickej medicíny.
Výsledky dosahované pri neurokineziterapii:
vyrovnanie svalového napätia,
tlmenie a postupné odstránenie kontraktúr,
tlmenie a postupné odstránenie hyperkinéz,
postupná korekcia (náprava) telesných deformít,
harmonizácia koordinácie pohybov,
korekcia a postupná normalizácia pohybového vývinu,
zlepšenie fyziologického dýchania a prijímania potravy,
zlepšenie motorickej stránky aktívnej reči,
potlačenie nadmerného slinenia (salivácie),
stimulácia psychického a mentálneho vývinu.
Neurokineziterapiu podľa metodiky Smolianinova pre osoby s poškodením CNS tvorí komplexná realizácia takých cvičení a polôh, ktoré sú špecifikované vybudovaním biomechanického podkladu pre vykonanie fyziologicky správnych pohybov dieťaťa. Terapia musí byť vykonávaná presne a pod odborným dohľadom.
Pri neurokineziterapii, prostredníctvom konkrétnych cvičení, vzniká mimoriadne špecifické pôsobenie na jednotlivé štruktúry mozgu, ktoré sa prejavuje ako:
● narušenie patologických reflexov
· postupné vyhasínanie činnosti patologických synergií
· globálne pôsobenie na proprioreceptívne aferentné mozgové dráhy
· regulácia svalového tonusu
__________________________________________________________________________________
Vojtová metóda.
Vojtová metóda je terapeutický systém, ktorý vypracoval prof. MUDr. Václav Vojta, český detský neurológ. Metodika využíva vrodený reflexný dej a lokomočný komplex k nácviku hybnosti. Obsahuje geneticky zakódovaný program celkového pohybového vzoru pre chôdzu vo vertikále.
U detí s centrálnou koordinačnou poruchou /CKP/ je porucha riadenia pohybu z centrálneho nervového systému /CNS/, v dôsledku čoho dochádza k blokovým stavom vo vývoji dieťaťa, čiže vývoj normálneho pohybu sa nemôže uplatniť.
Cieľom metodiky je odstrániť blokády v pohybovom vývoji a zapojiť do funkcie jednotlivé svalové súhry, ktoré pre poruchu vývoja chýbajú. Metodika pôsobí budivo na nervosvalový systém a upravuje poruchu svalového napätia.
V terapii sa využívajú dva umelé pohybové vzory, ktoré sú charakterizované danými reflexnými polohami, z nich potom nervovými dráhami ide určité množstvo informácii do CNS. Ak sa k polohe pridá aktivácia z určitých bodov na tele a končatinách, množstvo informácii sa zväčší, dôjde ku kvalitnejšiemu vybaveniu celkového alebo dielčieho pohybového vzoru na trupe a na končatinách. Častou aktiváciou sa tieto vzory fixujú v CNS ako správne pohybové vzory normálneho vývoja. Preto sa terapia musí aplikovať u pacienta pravidelne 4x denne cca 20-30 minút v závislosti od stavu pacienta.
Metodika má okrem terapeutického významu aj význam diagnostický. Uplatňuje sa pri vyšetrení dieťaťa a zisťovaní stupňa poškodenia nervosvalového systému najmä u detí.
Reflexný model lokomócie je výbavný od narodenia po celý život. Využíva sa pri terapii hybných porúch v neurológii, ortopédii a iných medicínskych odboroch kde je indikovaná rehabilitácia u detí a u dospelých pacientov.
Je potrebné zdôrazniť význam včasnej diagnostiky a terapie pacienta ako dôležitú zložku pre úspešnú úpravu poruchy hybnosti.
Úlohou neurologického vyšetrenia novorodencov a detí v prvých mesiacoch života je zistiť evidentné, neklamné príznaky, ktoré svedčia pre poškodenie mozgu. Funkcia mozgu sa vyšetruje vo viacerých funkčných rovinách motoriky. Dôraz sa kladie na neprítomnosť, alebopretrvávanie určitých vrodených reflexov a nesprávne držanie končatín pri zmenách polohy tela. Platí zásada, že pre diagnózu mozgového poškodenia nestačí jeden príznak! Jeho existencia sa vždy spája s viacerými príznakmi, preto treba vyšetrovať všetky funkčné roviny.
Podstata Vojtovej metódy
U nás je zaužívaná rehabilitácia Vojtovou metódou. Preto aspoň stručne zhrnieme jej základy. Deti, ktoré majú z najrozličnejších príčin štrukturálne poškodenie mozgu s prevahou postihujúce funkčný okruh motoriky sa u nás označuje termínom detská mozgová obrna (DMO). Hlavným cieľom Vojtovej metódy je zmierniť alebo brániť vývinu ťažkých pohybových porúch, ktoré nevyhnutne vznikajú ako priamy dôsledok poškodenia mozgu.
Na to, aby sme mohli správne sedieť, chodiť, behať, sú nevyhnutne potrebné tzv. vrodené pohybové vzorce v nezrelom mozgu. Z nich sa vyvíja typická ľudská motorika. Vzniká tak, že jednotlivé oblasti mozgu sa postupne vzájomne prepájajú pomocou nervových dráh, a tak vzniká tzv. funkčný okruh motoriky v zrelom mozgu. Je zodpovedný za správnu reguláciu našich pohybov. Ak je mozog poškodený, rušia alebo vyraďujú sa správne zapojenia a vytvárajú sa náhradné, ale nevhodné spoje. Dieťa ich nevyhnutne začína používať, v dôsledku čoho začína byť nesprávny pohyb v celom komplexe. Hlavným a bezprostredným dôsledkom mozgového poškodenia je nerovnováha tlmivých (inhibičných) a povzbudivých (excitačných) mechanizmov. Vzniká nesprávne napätie vo svaloch, ich nadmerné zvýšenie, alebo zníženie, prípadne sa objavujú atypické, mimovoľné pohyby, ktoré rušia správny pohyb. Pohyby dieťaťa sa stávajú obmedzenými a nesprávnymi a snaha o ich nápravu pomocou vôľového úsilia je neúspešná. V bežnom živote dieťa potom môže mať ťažkosti pri chôdzi, uchopovaní alebo v celom pohybovom rozsahu.
Cieľom Vojtovej metódy je snaha správne ovplyvniť nefyziologické (porušené) základné pohybové vzorce. Hlavný princíp spočíva v úsilí nasilu vnútiť nezrelému mozgu, ktorý ešte nemá definitívne naprogramovanú motoriku, aby začal používať správne alebo opravené pohybové vzorce. Vojtova metodika to robí nepriamo, tzv. reflexne. Dieťa sa polohuje do zvláštnych polôh a tlakom na určité telesné body sa vyvoláva taký pohyb končatín, ktorý v mozgu ruší nesprávne zapojenia a navodzuje predpoklad pre správny pohyb. Dlhodobým opakovaním jednotlivých cvikov s ohľadom na aktuálny stav motoriky, postupným osvojovaním správnych odpovedí sa mozog učí správnemu pohybu. Porucha motoriky v dôsledku poškodenia mozgu je v prvých mesiacoch života dieťaťa pre laika (napr. rodičov) skrytá, pretože je nezreteľná. Vynára sa postupne s pribúdajúcim vekom dieťaťa. Význam včasnej rehabilitácie spočíva v tom, že zasahuje do základov tvorby budúcej motoriky, pokúša sa ovplyvniť nefyziologické pohybové vzorce. Ďalším dôsledkom mozgového poškodenia je zaostávanie motorického vývinu. Dieťa začne už od narodenia zaostávať za vývinom zdravých detí. Na rozdiel od zaostávania u niektorých zdravých detí, sa rozdiel medzi vekom a vývinovou úrovňou prehlbuje a neurologické príznaky sa zvýrazňujú.
_______________________________________________________________________
Rehabilitácia Morales
Rehabilitácia Morales je orofaciálna terapia, ktorú zaviedol Španiel Castillo Morales. Táto terapia periorálnej hypotónie dáva deťom šance na zlepšenie ich rečového vývoja ako aj na zlepšenie schopnosti prijímať potravu.
Táto terapia sa začína manuálnou orofaciálnou terapiou, stimulujú sa pery, vibrácia líc, stimulácia spodnej časti ústneho dna, stimulácia aktu sania. Pomocou tejto terapie sa jazyk, pery, svalstvo líc aktivuje k lepšej funkčnej pohyblivosti.